In een wereld die in snel tempo verandert door technologische innovaties, voornamelijk aangedreven door kunstmatige intelligentie (AI), bevinden we ons op een belangrijk kruispunt. Deze ontwikkelingen brengen ethische uitdagingen en dilemma’s met zich mee. Het voortgezet onderwijs is de gids die onze jongeren begeleidt op hun reis naar de toekomst.
Jongeren worden tegenwoordig continu overspoeld met informatie, waarvan helaas niet alles betrouwbaar is. ‘Fake news’ is een alomtegenwoordig fenomeen, vaak versterkt door de kracht van AI en sociale media. Volgens een studie van de Stanford University (Wineburg et al., 2020) is het vermogen van jongeren om nepnieuws te onderscheiden van echt nieuws verontrustend laag. Hieruit blijkt het belang van het onderwijzen van kritisch kijken. Deze vaardigheid stelt jongeren in staat de betrouwbaarheid van een bron te beoordelen, de informatie te analyseren en op basis daarvan weloverwogen beslissingen te nemen. Bovendien kan het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden ook het vermogen vergroten om goede conclusies te trekken en weloverwogen beslissingen te nemen (Dwyer et al., 2014).
Daarnaast is het vermogen om te debatteren en argumenten te onderbouwen essentieel voor het bevorderen van een gezonde democratische cultuur. Verschillende onderzoeken tonen aan dat studenten door het beoefenen van debat en argumentatie hun kritisch denkvermogen aanzienlijk kunnen verbeteren.
Het (voortgezet) onderwijs fungeert als de gids voor jongeren op hun reis naar de toekomst. Volgens een rapport van het World Economic Forum (The Future of Jobs Report 2023, 2023) is het van cruciaal belang dat we deze ‘gids’ uitrusten met de juiste vaardigheden voor de 21e eeuw, waaronder ethische en kritische denkvaardigheden. Het is onze collectieve verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat onze jongeren zijn voorbereid op de ethische uitdagingen die de vooruitgang van technologie met zich meebrengt.
Bronnen:
Sam Wineburg, Joel Breakstone, Nadav Ziv, and Mark Smith, “Educating for Misunderstanding: How Approaches to Teaching Digital Literacy Make Students Susceptible to Scammers, Rogues, Bad Actors, and Hate Mongers” (Working Paper A-21322, Stanford History Education Group, Stanford University, Stanford, CA, 2020). https://purl.stanford.edu/mf412bt5333.
Dwyer, C. P., Hogan, M., & Stewart, I. (2014). An integrated critical thinking framework for the 21st century. Thinking Skills and Creativity, 12, 43–52. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2013.12.004
The Future of Jobs Report 2023. (2023). World Economic Forum. https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2023?gclid=CjwKCAjwhdWkBhBZEiwA1ibLmKqLOGVhKJO5bVt5LperMds4ECo67NYHonofJk6kWadxEOh97p1aLRoCdAAQAvD_BwE